До Дня Соборності України. Методичні рекомендації

 

 

Український історичний календар у січні містить кілька знаменних подій пов’язаних з першою українською революцією ХХ століття:

  • проголошення незалежності Української Народної Республіки 22 січня 1918 року (100-річчя);
  • День пам’яті полеглих у бою під Крутами 29 січня 1918 року (100-річчя);
  • День Соборності України у пам’ять про проголошення Акта Злуки 22 січня 1919 року (99-річниця);
  • 21 січня 2018 року відзначатиметься 28 років «Живого ланцюга» – однієї з наймасовіших акцій громадської солідарності, яка передувала проголошенню державного суверенітету у 1990 та Незалежності України у 1991 році. 

Ці події є одними із найважливіших в історії Української революції 1917 – 1921 років і загалом історії України XX століття.

Відповідно до листа заступника Глави Адміністрації Президента України Р.Павленка від 12 січня 2018 року №43-01/28  та  з метою подальшої консолідації суспільства навколо ідеї єдності держави, виховання у громадян патріотизму та гордості за героїчне минуле і сьогодення Українського народу до дня проголошення в 1919 році Акта злуки УНР і ЗУНР у країні відбудуться  урочистості, в тому числі – й тематичні заходи у закладах освіти.

Однією із форм ушанування цієї події в загальноосвітніх навчальних закладах може стати Урок Соборності "Єднання заради Незалежності". Водночас звертаємо увагу на те, що під час організації Уроку Соборності вчителям важливо враховувати вікові особливості учнів, технічне забезпечення класів тощо. Ці матеріали можуть бути використані також при вивченні тем з історії України 10 класу: "Україна в роки Першої світової війни. Початок Української революції", "Українська державність в 1917 – 1921 рр."; 11 класу: "Україна в умовах незалежності (від 1991 року до сьогодення)".

Орієнтовний період проведення – з 19 до 22 січня 2018 року.

У початковій школі (3 – 4 класи) радимо у цікавій формі розповісти про події Української революції 1917 – 1921 років, видатних державних діячів: Михайла Грушевського, Володимира Винниченка, Симона Петлюру, Євгена Петрушевича та інших. Наводячи зрозумілі приклади, дітям варто пояснити, що таке незалежність держави, соборність та єдність. Уроки бажано проводити із музичним супроводом, читанням художньої дитячої літератури, відповідним оформленням приміщення з використанням національної символіки.

У середній школі (5 – 9 класи) під час проведення Уроку Соборності з урахуванням віку школярів учителю варто звернути увагу на висвітлення таких подій, як утворення Української Центральної Ради, проголошення УНР і ЗУНР, підписання й історичне значення ІV Універсалу Центральної Ради, урочисте проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР.

Також рекомендуємо акцентувати на військово-політичній і культурно-просвітницькій діяльності легіону Українських Січових Стрільців – збройної формації, яка сприяла об’єднанню українських земель в єдину державу; проблемі єдності української держави на різних етапах її розвитку, соборності як умови незалежності та суверенності.

У старшій школі (10 – 11 класи) Урок Соборності повинен мати інтегрований, науково-практичний, аналітичний та узагальнюючий характер.

Зокрема, пропонуємо для учнів 9 – 11 класів такі форми проведення Уроку Соборності "Єднання заради Незалежності":

  • заходи просвітницького характеру із залученням науковців з даної проблематики, громадських і політичних діячів: семінари, круглі столи, лекції-презентації на тему першої незалежності та Соборності України і Дня пам’яті героїв Крут. Наприклад, "Твоєю силою, волею, словом...", "Незалежність починається з тебе", "Без Соборності немає незалежності", "Разом з власної волі з 1919-го", "Українська революція та перша незалежність", "Злилися воєдино однині…";
  • ділові ігри, вікторини, диспути, брейн-ринги, обговорення, ток-шоу "Єднання заради Незалежності";
  • відео-урок з подальшим обговоренням "Шлях до незалежності", "Разом з власної волі з 1919-го" (див. додаток 1);
  • екскурсії (в тому числі – віртуальні) до музеїв, місць пам’яті, пов’язаних із подіями Української революції, бібліотек; відвідання тематичних виставок;
  • конкурси наукових проектів, регіональних і краєзнавчих презентацій з історії української державності "У боротьбі за незалежність" (акцію започаткувати та розпочати її проведення до Дня Соборності, а завершити і підбити підсумки до Дня незалежності України).

Також, важливо донести до учнів, що події 22 січня, як і тепер, відбувалися в умовах воєнної агресії Росії щодо України. У той час за несприятливих умов українці спромоглися створити єдину національну державу. Тому в ході Уроку Соборності "Єднання заради Незалежності" радимо особливу увагу приділити таким питанням:

  • УНР – перша українська держава у ХХ столітті, а 24 серпня 1991 року фактично відбулося відновлення незалежності;
  • УНР першою серед нових держав у Східній Європі проголосила незалежність – раніше, ніж три країни Балтії, Польща та Чехія;
  • проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР 22 січня 1919 року – історичне явище об’єднання українських земель в єдину державу. Саме ці події, а не приєднання Західної України до СРСР 1939 року, є підставою для відліку історії новітнього українського державотворення;
  • українська незалежність була повалена більшовиками внаслідок “гібридної війни”, ознакам якої є невизнання наявності своїх військ на території УНР, створення маріонеткових проросійських псевдореспублік і підтримка антиукраїнських повстанських рухів.

 

Додаток 1.

Орієнтовний перелік документальних фільмів, які відображають події Української революції 1917 – 1921 років

Назва картини

Рік випуску

Режисер

1.

“Акт Злуки: відтворення історичної правди”

2011

Тарас Каляндрук

2.

“Апельсинова долька”

2004

Ігор Кобрин

3.

“Герої України. Крути. Перша Незалежність”

2014

Сніжана Потапчук

4.

“Київ. Епоха переворотів” (з циклу “Історії міста”)

2011

Віталій Загоруйко

5.

“Легіон. Хроніка Української Галицької Армії 1918–1919”

2015

Тарас Химич

6.

“Непрощені. Симон Петлюра”

2007

Віктор Шкурін

7.

“Обличчя купюри. Михайло Грушевський”

2008

Віталій Загоруйко, Сергій Братішко

8.

“Свято Злуки. Політика пам’яті”

2011

 

9.

“Українська революція. Втрачена держава”

2007

Сергій Братішко

10.

“Українська революція. За спогадами Всеволода Петріва”

2012–2013

Іван Канівець

11.

“Холодний Яр. Воля України – або смерть!”

2014

Галина Химич

12.

“Хроніки української революції”

2008

Сергій Братішко

 

 

Додаток 2.

Корисні Інтернет-посилання

 

1. Гай-Нижник П. ІV Універсал Української Центральної Ради // Особистий сайт: http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/doc/video_iv_universal..php

2. Жежера В. Як приймався ІV Універсал, який проголосив незалежність України у 1918 році // Україна. Історія великого народу: http://www.litopys.com.ua/ encyclopedia/ukra-na-p-d-chas-revolyuts-1905-1907-rr/yak-pryymavsya-iv-universal-yakyy-progolosyv-nezalezhnist%60-ukrayiny-u-1918-rotsi/

3. Зінченко О. Незалежність №1: Коли Грушевський насправді її оголосив, чому Винниченко сумнівався, а Єфремов був проти // Історична правда: http://www.istpravda.com.ua/articles/2015/01/26/146960/

4. Ісаюк О.  Забута незалежність. За один рік до Соборності // Історична правда: http://www.istpravda.com.ua/columns/2012/01/22/69636/

5. Чоп Г. П’ять спроб України оголосити незалежність: від Центральної Ради до ОУН // IPress.ua: http://ipress.ua/articles/pyat_sprob_ukrainy_progolosyty_ nezalezhnist_vid_tsentralnoi_rady_do_oun_26149.html

6. Верстюк В. День Соборності України: історія виникнення традиції й свята // Європейська Україна: http://eukraina.com/publ/human_development/den_sobornosti _ukrajini_istorija_viniknennja_tradiciji_j_svjata/6-1-0-185

7. Гай-Нижник П. Акт злуки УНР та ЗУНР: втілення і крах ідеалу Соборної України // Особистий сайт: http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/doc/172doc.php

8. Галущак М. “Потрібний живий ланцюг Львів-Луганськ”: інтерв’ю із істориком Олегом Павлишиним // Історична правда: http://www.istpravda.com.ua/ articles/2013/01/22/109449/

9. “Ланцюг Єднання” у січні 1990 року. Родинні фото // Історична правда: http://www.istpravda.com.ua/artefacts/2013/01/23/109614/#12

10. Сеньків М. Акт злуки УНР та ЗУНР – знакова подія української історії // СНУ імені Л.Українки. Історичні студії. – 2013: http://esnuir.eenu.edu.ua/bitstream/ 123456789/6620/1/Senkiv.pdf

11. Скорич Л. Акт злуки 22 січня: передумови і наслідки // Львівська політехніка. Історичні науки. – 2008. С. 97–101: http://vlp.com.ua/files/15_8.pdf

12. Соборна Україна: від ідеї до сьогодення // Електронна бібліотека НЮУ імені Я.Мудрого: http://library.nlu.edu.ua/index.php?option=com_k2&view=item&id= 304:soborna-ukraina-vid-idei-do-sohodennia&Itemid=236

13. Тимченко Р. Акт злуки 22 січня 1919 р. та проблеми його реалізації (січень–листопад 1919 р.) // Український історичний збірник – 2009. – Вип. 12. – С. 183–193: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/10692/23-Tymchenko. pdf?sequence=1

14. Файзулін Я., Скальський В. Свято Злуки: унікальні фото від Інституту національної пам’яті // Історична правда: http://www.istpravda.com.ua/artefacts/ 2011/01/22/17352/#19

15. 1919: Петлюра приймає військовий парад. Фото і кінохронікальні матеріали // Історична правда: http://www.istpravda.com.ua/videos/2010/11/12/4193/

 

Лист заступника Глави Адміністрації Президента України Р.Павленка

Лист Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації

 

 


2018-01-16 11:53:21